اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

تازه های پژوهش: فضاي مجازي؛ فرصتها و آسيبها (۱)


تاریخ :بهمن ۱۳, ۱۳۹۵ | نویسنده : admin | موضوع :تازه های پژوهش

« ساختار فضای مجازی و وسایل مرتبط با آن»

محمد مهدي فجري

مقدمه: تاريخ سي و شش سالة انقلاب اسلامي ايران، بيانگر تلاش گستردة دشمنان اسلام جهت نابودي نظام اسلامي، نظام خانوادة ایرانی و ایجاد فاصله بین جوانان و دین و مسجد به عنوان گسترده ترين پايگاه ابلاغ پيامهاي الهي است. آنان پس از نااميدي در جنگ نظامي، جنگ فرهنگي را كليد زده و با گسترش فسادهایی از جمله مواد مخدر، راه اندازي صدها كانال ماهواره اي مستهجن فارسي زبان، ترويج لاابالي گري و…، متلاشي كردن شبكه هاي اجتماعي حقيقي[۱] و فرهنگ ملی – مذهبی این مرز و بوم را هدف قرار داده اند و براي موفقيت بيش تر در اين جنگ نرم، به دنبال شبكه اي سريع و قابل دسترس تر براي همگان بوده اند تا با سهولت بيش تري تخريبهاي خود را در جامعة اسلامي فراگير سازند.

آنان براي نيل به اين هدف، در كنار گسترش اينترنت و شبكه هاي اجتماعي غير حقيقي و مجازي، امكاناتي را فراهم ساخته اند تا كاربران اين شبكه ها به آساني به نيازهاي خود دسترسي داشته باشند.

تحقّق اين هدف به آنان كمك كرده است تا اولاً به تمام اطلاعات فردي، اجتماعي، سياسي و… كشورها، به خصوص كشور ايران دسترسي داشته باشند و بر اساس آن برنامه ريزي كنند.

ثانياً با گسترش اين تكنولوژي، نيازمندي ملتها، به خصوص ملل  مسلمان را به اينترنت افزايش دهند تا در كوتاه ترين زمان ممکن به تمامي خواسته هاي خود برسند، چنانكه امروزه تمامي فعاليتهاي كليدي و مهم كشور به اينترنت جهاني وابسته است و قطع چند دقيقة آن، كشور را با بحران مواجه مي سازد.

ثالثاً با كم ترين هزينه، سنگرهاي معنوي را متزلزل کرده، بر فرهنگ جامعه مسلّط شده، جوانان و نوجوانان را از مسير حق دور كنند و به اهداف خويش دست يابند. به همين دلیل رهبر معظم انقلاب> مي فرمايد: «تسلّط فرهنگي از تسلّط اقتصادي و سياسي خطرناك تر است.»[۲]

با توجه به اهميت پرداختن به مباحث مربوط به فضاي مجازي – كه رهبر معظم انقلاب دربارة آن مي فرمايد: «اهمیت این فضا به اندازة انقلاب اسلامی است.»[۳] – جلسات متعددي با حضور برخي از محققين و كارشناسان حوزة علمية قم در زمينة فضاي مجازي برگزار گرديد كه گوشه اي از آن مباحث در اين نوشتار مرور شده است.

فضاي مجازي

فضای مجازی؛ فضای دیجیتال و آنالوگ است که در آن کلیة محتواها و روابط (اطلاعات و ارتباطات) به منظور ارائة خدمات به انسان (کاربر) در قالب و ساختارهای متناسب با آن، ارائه و یا برقرار می شود. بنابراین، کلیة خدمات، ابزارهای سخت و نرم، محتواها، ارتباطات، قالبها و به طور کلی، دنیای اطلاعات و ارتباطات، شامل فضای مجازی می شود.

از خصوصيات اصلي فضاي مجازي، جهاني بودن، گسترش و سهولت دسترسي به آن در هر نقطه از جهان است که بدون در نظر گرفتن مرزهاي جغرافيايي با هزينة پايين، دستيابي آسان به اطلاعات، جاذبه و تنوع خدمات و محصولات، و ده ها خصوصيت ديگر، عامل جذب مخاطبان شده است. از سوي ديگر، وجود میلیونها صفحة ترویج فساد و فحشا، فیلمها و عکسهای مستهجن و همچنین مطالب و فیلمهای ضد دینی، خصوصاً ضد تشیع، از ديگر محتواهايي است كه در اين فضا براي كاربران مهيا شده است. بازيهايي كه با وجود نامناسب بودن و شبكه ها و سایتهایی که با یک جستجوی ساده و يا با یک فیلترشکن، رایگان و به راحتی قابل دسترسی مي باشند. افزون بر اين، فضاي مجازي فعلي بهترین راه جاسوسی از حریمهای شخصی، اطلاعات مهم کشوری و لشکری و… است؛ چراكه اطلاعات تبادل شده به وسيلة رايانه، دستگاه بازي، موبايل و… با اينترنت بين المللي از رصدگاه هاي دشمنان عبور مي كند و هيچ چيز از ديد آنان مخفي نمي ماند.

آنچه نبايد از نظر دور داشت، آن است كه فضاي مجازي فعلي، به دليل مديريت نامناسب در توليد، توزيع و مصرف، نه ساختاري متناسب با فرهنگ ما دارد و نه خروجي آن متناسب با فرهنگ اسلامي – ايراني است؛ بلکه مالكيت اين فضاها به دست كساني است كه تمام همّ و غمّشان، نابودي فطرت انساني است و در راستاي اين هدف، شبانه روز تلاش مي كنند و حتي با ارائة محصولات رايگان، در صدد رسيدن به اهداف شوم خود هستند. گرچه سخن پيرامون فضاي مجازي فراوان است؛ اما به عنوان نمونه، به ساختار و خروجي چند نمونه وسايل مرتبط با فضاي مجازي اشاره مي شود.

الف) موتورهاي جستجو

يكي از سرويسهاي پر استفاده در فضاي مجازي، موتورهاي جستجو مي باشند. گوگل، ياهو، بينگ و ليواز، مطرح ترين موتورهاي جستجو در سراسر دنيا مي باشند. كار اصلي این موتورها، آدرس دهي به كاربران است؛ يعني كاربري كه به دنبال مطلبي خاص در اينترنت مي گردد، با مراجعه به موتورهاي جستجو (قسمت تصاوير، فيلم، وب، خريد و…) به‌ آن مطلب راهنمايي مي شود.

نكتة مهم ديگر آنكه موتورهاي جستجوگر (همچون گوگل) دسترسی به تصاویر و فيلمهاي مبتذل و یا ضد دینی را آسان می کنند و با يك فيلترشكن رايگان، همه، به خصوص كودكان، نوجوانان و جوانان را براي مشاهدة اين تصاوير و فيلمها دعوت مي کنند. مشكل بزرگ موتورهاي جستجوي فعلي و مرسوم در دو نكته خلاصه مي شود:

۱. آدرس دهي غلط؛

يكي از اهداف شياطين، گسترش فساد و فحشاست. قرآن كريم با اشاره به شهوت پرستانى كه در امواج گناهان غرق و به دنبال انحراف انسانها از راه سعادت هستند، مي فرمايد:‌ ]وَ اللَّهُ يُريدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَ يُريدُ الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَميلُوا مَيْلاً عَظيما[؛[۴] «خدا مى خواهد بر شما ببخشاید (و از آلودگى پاك نمايد)؛ و کسانی كه پيرو شهواتند، مى خواهند شما دستخوش انحرافی بزرگ شويد!»

با چنين هدفي، موتورهاي جستجوي صهيونيستي در قسمت مربوط به تصاوير و فيلم،‌ در كنار به نمايش در آوردن تصاوير مربوط به واژة جستجو شده، غالباً تصاوير غير اخلاقي را به نمايش مي گذارند. آناني كه از سرويس جستجوي عكس در گوگل و ياهو استفاده كرده اند، مي دانند كه در بسياري از مواقع با جستجوي تصاوير و مطالب اخلاقي، مشاهدة تصاوير و مطالب غيراخلاقي به جستجوگر پيشنهاد داده مي شود. عده اي گمان مي كنند علت اين پيشنهاد آن است كه كاربران واژه هاي مربوط به اين تصاوير را زياد جستجو كرده اند. جهت روشن شدن عمدي یا سهوي بودن اين مديريت پيشنهاد، كافي است واژگان شيعيان، اهل سنت، عاشورا، وهابي (ashora، shia، muslim، sunnimuslim و vahabi) را در سرويس جستجوي تصاوير گوگل وارد كرده و نتيجه را ملاحظه كنيد. با جستجوي اين موارد، نتايج زير قابل مشاهده خواهد بود:

در تصاوير مربوط به شيعيان تنها كشتار، خونريزي، قتل، قمه زني و… به نمايش در مي آيد. در تصاوير مربوط به برادران اهل سنت، نماز جماعت و لباسهاي سفيد و تميز و در مورد وهابيها طنز و كاريكاتور قابل مشاهده است. در مورد واژة «عاشورا» به زبان فارسي تنها پوستر و بنر و به زبان انگليسي فقط قمه زني به نمايش گذاشته مي شود. اينها نشان می دهد كه گوگل نوع جستجوها را مديريت مي كند.

افزون بر اين، بر اساس آمار سايت گوگل اَدْوُردز، در ماه دسامبر ۲۰۱۵م، فارسي زبانان بيش از سیصد و چهل میلیون بار واژه هاي مربوط به فيلم و عكس مبتذل و شانزده میلیون بار واژة آهنگ و دانلود آهنگ و واژه هاي مرتبط با آن را مورد جستجو قرار داده اند. اين تعداد بالاي جستجوي آهنگ و فيلم و عكس غيراخلاقي، نشانگر آدرس دهي غلطي است كه سايتهاي جستجوگر به كاربران ارائه مي دهند. به بيان ديگر، گرچه يك واژه، ولو اخلاقي در موتور جستجوي گوگل نوشته مي شود؛ اما موتور جستجوگر، واژه هاي غيراخلاقي را نيز نشان مي دهد و مشاهدة آن را به كاربران پيشنهاد مي دهد.

۲. جمع آوري اطلاعات

با مراجعه به قسمت سياست حريم خصوصي موتورهاي جستجو به زبان فارسي، مي خوانيم كه آنان اطلاعات مربوط به ما را جمع کرده و در اختيار دیگر افراد قرار مي دهند که آن افراد مي توانند تروريستهاي تكفيري، موساد، آژانس امنيت ملي آمريكا و… باشند.

ب) بازيهای رایانه ای

يكي از نيازهاي اساسي انسان، تفريح و سرگرميهاي سالم است. تفريح و بازي قوى ترين منطقى بود كه توانست حضرت يعقوب(ع) را تسليم خواستة فرزندان كند و يوسف(ع) را با برادران راهي دشت و صحرا سازد؛[۵] اما نكتة مهم آن است كه هر تفريحي نمي تواند سالم و آرامش بخش باشد. با مرور بر بازيهای رايانه اي كه دشمنان براي سرگرم كردن فرزندان ما آماده نموده اند، معلوم مي شود كه آنان در صددند با نام ورزش و بازى، جوانان را از مسير اصلى جدا و در مسير شيطان قرار دهد. به تعبير ديگر، بسياري از بازيهاي رايانه اي كه جوانان و نوجوانان با آن سر و كار دارند، توسط شیطان صفتان یهودی طراحي شده است و تنها هدف آنها اين است كه در خلال اين بازيها، فكر و دل فرزندان اين مرز و بوم را با آموزشهاي پنهان، به سمت خواسته هاي خود تغيير دهند و با آخرين فناوريها، اهداف خويش (انحراف نسل نو) را پياده كنند. شاهد اين گفتار، طراحي بازيهايي است كه كاربر بدون قتل و غارت،[۶] كشتن خدا[۷] و فرشتگان،[۸] سرقت،[۹] شكنجه،[۱۰] برقراري ارتباط با جنس مخالف، همجنس گرايي، خودارضايي و… امكان راه يابي به مرحلة بالاتر را نمي يابد.

در بسياري از اين بازيها، زنان بدون كم ترين پوششی ظاهر مي شوند تا به صورت غير مستقيم بي بند و باري را براي كاربران عادي سازي كنند.[۱۱] در اكثر بازيهاي جنگي نيز کاربرها با بازي زير پرچم سه كشور: روسيه، چين يا آمريكا، به جنگ كشورهاي مسلمان مي روند[۱۲] و حتي در برخي بازيهای جنگي، شرط امتياز و حضور در مراحل بالاتر، كشتن كساني است كه از شعارهاي اسلامي استفاده مي كنند.[۱۳] برخي ديگر از بازيها با هدف تغيير در سبك زندگي اسلامي طراحي مي شوند. به عنوان نمونه: بازي سيمز، بيش از ۵۴ قسمت است كه در هر قسمت نوعي سبك زندگي غربي به کاربر آموزش داده شده است؛ در يك قسمت، پرورش سگ و گربه در محیط خانه آموزش داده شده است، در قسمت ديگر روش برگزاري جشن عروسي آموزش داده مي شود و در قسمت بعدي روش خوانندگي و… که به راحتي فرهنگ غربي را به كودك و نوجوان آموزش می دهد.

«پو» نام يكي ديگر از اين بازيهاست كه در بيش تر موبايلها قرار دارد و كاربران بسياري را به خود مشغول ساخته است. اين بازي به گونه اي طراحي شده است كه مدام نيازمند سركشي است؛ گاه مريض و گاه گرسنه مي شود. «پو» همانند يك بچه مي خوابد، بيدار مي شود و نياز به نگهداري دارد. طبق بررسيهای انجام شده، طراحي اين بازي به گونه اي است كه حتي در نرخ باروري نيز مؤثر بوده است؛ چراكه به كاربر اين گونه القا مي كند كه بچه داري نيز نيازمند اين دردسرهاست.

نمونة ديگر بازيهاي رايانه اي محبوب «اَساسينز كريد»، مربوط به شيعة اسماعيليه است. اين بازي كه توسط يك شركت صهيونيستي فرانسوي توليد شده، به عنوان بهترين بازي سال در دنيا انتخاب شده است. دربارة اين بازي چند نكته قابل توجه است:

۱ . اساسينز كريد به معناي آيين آدم كش است. اين بازي بازنمايي وقايع جنگهاي صليبي است كه در آن «حسن صباح» و يارانش اقدام به ترور سران جنگهاي صليبي مي كنند. شخصيت اصلي داستان دو فرد با نامهاي «الطائر بن لا احد» و «اِتزيو» مي باشند؛

۲ . علت نام گذاري بازي به اساسين، به شايعه اي كه بني عباس در مورد حسن صباح و يارانش ايجاد كردند، باز مي گردد. آنان كه از ترورهاي افرادشان توسط حسن صباح و افراد تحت فرمانش مستأصل شده بودند، بين مردم شايعه كردند كه حسن صباح به افراد خود حشيش مي دهد و آنان بر اثر استفاده از اين مادة افيوني، بهشت موهومي را مشاهده مي كند که براي رسيدن به آن بهشت، دست به ترور مي زنند. اينان بر اثر اين شايعات به «حشاشين» معروف شدند. همزمان جنگهاي صليبي رخ داد و اروپاييها نام اين افراد را «اساسين» گذاردند.[۱۴]

هنگام بازي نيز نشان داده مي شود كه سربازان پشت قلعه، بهشت را مي بينند و براي رسيدن به آن جان فشاني مي كنند. بنابراين، بازي به كاربر مي فهماند كه اين سربازان – که ایرانی و مسلمان هستند – افراد نادرستي مي باشند که بهشت موهومي را مي بينند و به خاطر آن ترور و جنگ مي كنند؛

۳ . از نتايج دیگر اين بازي جهاني آن است كه به كاربران غير ايراني كه از شيعه و عاشورا اطلاعاتي ناقص دارند و در مورد قيام امام حسين(ع) چیزهایی خوانده يا شنيده اند – كه امام در شب عاشورا، بهشت را به يارانش نشان داد – به صورت غيرمستقيم القا مي كند كه اساساً تمام بزرگان شيعه منحرف و ياران آنها اهل حشيش بوده و انسانهاي متوهّمي هستند.

جاي بسي تأسف است كه طبق برخي آمارها در ايران ۲۰ ميليون نفر، روزي حدود دو ساعت با موبايل بازي مي كنند كه با احتساب تبلت و كامپيوتر، روزی بيش از ۵۰ ميليون ساعت مي شود.[۱۵] همچنين، متوسط سن بازي کنندگان در ايران ۱۸- ۱۶ سال است؛ اما در آمريكا ۳۶ سال است و مهم تر آنكه در كشورهاي غربي بيش از ۸۰ درصد والدين در كنار فرزندان مي نشينند و با آنها بازي و در واقع آنها را کنترل مي كنند؛ اما متأسفانه در كشور ما اغلب والدين از چگونگي بازيهایي كه فرزندانشان را سرگرم نموده است، بي اطلاع هستند.

تأسف بارتر آنكه دسترسي كودكان، نوجوانان و جوانان به بازيهاي نامناسب رايانه اي به آساني امكان پذير بوده، كافي است بازي مورد نظر توسط اينترنت سفارش داده شود تا در كوتاه ترين زمان در منزل تحويل شود و سپس وجه آن را بپردازد.

ج) برنامه هاي ارتباطي(۱۶)

چند سالي است كه تلفن همراه به عنوان وسيله اي قابل دسترس براي تسريع در ارتباطات، در اختيار عموم مردم قرار گرفته که به مرور زمان، نرم افزارهاي (سالم و ناسالم) برای آن طراحی شده است که از حالت وسيلة ارتباطي صرف، به وسيله اي براي بازي، تبادل عكس و فيلم و… مبدّل گشته است. اضافه شدن اينترنت به اين وسيلة ارتباطي و گسترش آن با نسل سوم و چهارم، ظرفيتهاي ويژه اي را در اختيار استفاده كنندگان قرار داده که يكي از اين ظرفيتها، راه اندازي اپراتورهايي همچون: وايبر،[۱۷] واتساپ،[۱۸] تلگرام و… است. از جمله ويژگيهاي اين اپراتورها، آسان نمودن ارتباط بين افراد و گروه هاست؛ اما باید پرسید چرا در شرايط تحريم، اين اپراتورها به آساني و رايگان در اختيار ما قرار گرفته است؟ آيا شركتهايي مانند: وايبر، فيس بوك و… مؤسسة خيريه باز کرده و خيرخواه مسلمانان هستند يا اهداف ديگري در سر مي پرورانند؟

با اندكي تأمل به اين نتيجه مي رسيم كه اين محصولات توسط كساني توليد مي شود كه با تفكر سرمايه داري، بزرگ و ثروتمند شده اند كه اين تفکر حاضر است جنگي تمام عيار راه بيندازد و صدها هزار نفر كشته شوند تا از اين ظرفيت، اسلحه هاي خود را آزمايش كرده يا به فروش برساند. بنابراين، پشت پردة چنين سخاوتهايي، مقاصد شومي نهفته است. آنان با فضاي مجازي، به خصوص تلفنهاي همراه، اطلاعات مورد نياز سرويسهاي جاسوسي را به دست مي آورند و با فروش آن، ميليونها دلار به دست مي آورند، چنانكه دشمن با استفاده از اطلاعات فيس بوك، گروه هاي شيعة برخي كشورهاي عربي مانند بحرين را شناسايي و دستگير کرد.

جالب است بدانيم شركتهايي همچون وايبر، هنگام نصب بر روي گوشيها از صاحب گوشي اجازه مي گيرند كه در هر زمان و هر مكانی به محتواي داخلي پيامها، عكسها، فيلمها و ديگر اطلاعات گوشي دسترسي داشته باشند و حتي از محيط اطراف گوشي (بدون اطلاع صاحب آن) صدا و فيلم بگیرند. اصولاً بدون اين اجازه، نرم افزار آنها قابل نصب و راه اندازي نیست.[۱۹]

علاوه بر این از آنجايي كه اين نرم افزارها به اينترنت جهاني متصل هستند، تمام اطلاعات تبادل شده در اين فضا، قابل كپي برداري و استفادة دشمنان است. مديريت صهيونيستي نرم افزارهاي وايبر، تلگرام و… بالاترين سوء استفاده هاي امنيتي، سياسي و فرهنگي را از اين فضا می کنند، لذا ايران در زمان تحریمهاي فلج کنندة سال ۱۳۸۹ش، هيچ گونه محدوديتي در زمينة واردات گوشيهاي تلفن همراه نداشت و گوشیهای هوشمند به وفور وارد ایران مي شد تا دشمن به اهداف خود دست يابد. بر اساس چنين سيستمهاي جاسوسي، تلفن همراه برخي از سران كشورها نيز شنود مي شود كه جریان شنود تلفن «مركل» صدر اعظم آلمان – كه هر دو تلفن سياسي و تجاري او توسط آمريكا شنود مي شده – نشان داد آمريكا از تمام اطلاعات مهم و امنيتي اين كشور مطلع است.

نمونة ديگر دربارة «فيس بوك» است. اين شبكة اجتماعي كه از بيرون مرزها مديريت مي شود، كلكسيوني از مسائل اخلاقي و غيراخلاقي است. مديريت اين شبكه، در كنار استفاده هاي مالي فراواني كه از حضور هر كاربر در اين شبكه كسب مي كند، كاربران را به سوي متنوع ترين عكسها و فيلمهاي غير اخلاقي هدايت مي كند؛ گرچه جمهوري اسلامي ايران، چنين شبكه اي را فيلتر كرده و حضور در آن را جرم دانسته است؛ اما تنوع و گسترة عكسها و فيلمهاي آلودة اين شبكه به گونه اي است كه هر روز بر كاربران آن افزوده شده و حتي برخي افراد مذهبي را نيز – كه براي استفاده از مطالب اسلامي وارد اين شبكه مي شوند – درگير و گاه آلوده كرده است.

يكي از اقدامات اين شبكه و شبكه هاي مشابه، عادي سازي روابط نامشروع به واسطة برخي از نرم افزارهاي اينترنتي است. علت عدم مقابلة جدي با چنين شبكه هايي – كه افراد را به فحشا و منكر ترغيب مي كنند – شبهاتي است كه در بخشهاي آينده پاسخ داده خواهد شد. بر اساس منابع آماري بين المللي، مانند سايت «سوشال بيكرز» صد صفحة اول و محبوب جهان مربوط به موارد ذيل مي باشد:

۱٫ خوانندگان و بازيگران؛ ۲٫فوتباليستها و باشگاه هاي آن؛ ۳٫ شخصيتهاي فيلم، سريال و انيميشن؛ ۴٫ بازي، سرگرمي و رسانه؛ ۵٫ برندهاي تجاري.

نكتة جالب توجه آن است كه اين آمار، عيناً در صفحات برتر فيس بوك ايرانيان مشاهده مي شود، در حالي كه فرهنگ، اقتصاد، سياست و اقتضائات متفاوت بين ايران و ساير مردم جهان، ايجاب مي كند كه صفحات برتر ايرانيان، شكل و ساماندهي ديگري، غير از آنچه در مورد كاربران جهاني فيس بوك ذكر شده است، داشته باشند. همچنین، هيچ صفحة علمي، فرهنگي، نظامي و… در ليست صد صفحة برتر كاربران جهاني فيس بوك مشاهده نمي شود و تمامي اين صفحات به سرگرمي اختصاص دارند.

افزون بر آنچه بيان شد، مديران فيس بوك، کاربرانی را كه مطالبي بر ضد اهداف استعماري يا صهيونيستي منتشر نمايد، حذف مي كنند. اين در حالي است كه هيچ كشوري نمي تواند حتي يك عكس يا يك كلمه از آنچه در فيس بوك منتشر مي شود، رأساً حذف کند.

رئیس جمهور آمریکا در کنگرة کشورش گزارش می دهد كه با بودجة جنگ نرم علیه مردم ایران، گوشیهای هوشمند وارد ایران کرده است. اوباما در ذیل بند یک گزارش خود ادامه می دهد که به علت فراگیری سریع استفاده از ارتباطات از طریق تلفن همراه در ایران، ما توانسته ایم گوشیهای هوشمند با سیستم عاملهای IOS و Android را وارد ایران کنیم و بیان می کند که این کار، مهم ترین اقدام ما بوده است.[۲۰]

اوباما که با تشویق مداوم نمایندگان کنگره روبه رو است، بار دیگر بر روی تأثیر فیس بوک، توئیتر، یوتیوب، فرندفید و برخی از رسانه ها و همچنین با تأکید فراوان روی تلفنهای همراه هوشمند دارای سیستمهای فوق، از نمایندگان می خواهد که برای گسترش این گونه گوشیها و نرم افزارهای ارتباطی بر روی این گوشیها، بودجة بیش تری را لحاظ کنند.[۲۱]

زمینه های جاسوسی و سرقت اطلاعات

مگر برنامه هاي ارتباطي اين چنیني چه سوءاستفاده هايي را مي توانند بکنند يا چه اطلاعاتي را مي توانند در اختيار سازمانهاي اطلاعاتي قرار دهند؟ آنچه به صورت خلاصه مي توان بيان كرد این است كه چنين اپراتورهایی در حوزه هاي مختلفي فعاليت مي كنند كه برخي از آنان عبارتند از:

۱. فرهنگ

دشمنان در اين حوزه به واسطة تحليل اطلاعاتي كه از برنامه هاي ارتباطي به دست آورده اند،[۲۲] برنامه هاي بلندمدت و كوتاه مدت بسياري را به اجرا در مي آورند تا به اهداف خود نزديك شوند. به عنوان نمونه، دست اندركاران آمريكايي و صهيونيستي، با تحليل اطلاعات اپراتورهاي مجازي، مثل: وايبر، واتساپ و… متوجه شدند كه فرهنگ مردم ايران به تركيه نزديك است، پس رويكرد ماهواره ها را در زمينة پخش سريالها به سمت فيلمهاي تركيه اي بردند که طبق آمار هم اكنون ۳۰ درصد فيلمهاي ماهواره اي، تركيه اي شده است. يكي از نتايج آن اين شد كه از ابتداي سال ۱۳۹۲ش در مدت كوتاهي، برخي زنان به تقليد از فيلمهاي تركيه اي، رو به پوشیدن ساپورتهای سبک آنها آورده اند.

۲. اقتصاد

وايبر به پنجمين برند اسرائيل تبديل مي شود و كارشناسان اسرائيلي وايبر را پاسخي به بايكوت اسرائيل مي دانند و عضويت در اين شبكه ها ضمن تقويت اين كشور، راهي براي تجميع اطلاعات اسرائيل محسوب مي شود. يكي از مسئولان يهودي صهيونيستي در مصاحبه ای اعلام کرده است: وايبر توانسته است پاسخ مناسبی به جنبش تحریم کالاهای اسرائیلی در اروپا (موسوم به بایکوت اسرائیل در سراسر جهان) باشد. بر اساس خبری که نشریة «جروزالم پست» منتشر کرده، او با اعتراض به اظهارات برخی از مقامات اروپایی علیه جنایات اسرائیل و تلاش برای بایکوت اقتصادی این رژیم، تأکید کرده است: «به جای تحریم و بایکوت اسرائیل، بیایید خلاقیت را به مبارزه بگذاریم. وایبر بهترین پاسخ به بایکوت اسرائیل است.»

در کنار این خبر باید تحلیل کرد که چرا وایبر اکنون به یکی از پنج برند برتر تجاری تولید رژیم صهیونیستی تبدیل شده و توانسته علاوه بر ایجاد یک شبکة اقتصادی قوی برای تل آویو، یک بانک اطلاعاتی قدرتمند جهانی نیز برای این رژیم فراهم کند؟[۲۳] همچنين، با فروش اطلاعات تحليل شده به بنگاه هاي اقتصادي، افزون بر تقويت هرروزه در بازار بورس، توليدات خود را به سوي علاقمنديهاي كاربران هدايت مي كند. بنابراين، هرچه تعداد كاربران بيش تر باشد، سهام مالكان نرم افزارها با ارزش تر مي شود. لازم به ذكر است که برخي از اين برنامه ها مانند: تانگو، فيس بوك و… از تبليغات نیز براي درآمدزایی بيش تر استفاده مي كنند.

شركتهاي گوگل و فيس بوك، جزء ثروتمندترين شركتهاي جهانی هستند که بيش تر سود اين شركتهاي آمريكايي و اسرائيلي به واسطة فروش اطلاعات و تبليغات به دست مي آيد.

۳. اجتماع

در دو دهة اخیر، رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی فضای متفاوتی را در عرصة اجتماعی و تعاملات میان افراد به وجود آورده‌اند. از سوی دیگر، سبک زندگی خانواده‌ها دست خوش دگرگونی شده، گسترة فضاي مجازي هر فرد را با موبايل و تبلت خود مشغول کرده است و با گسترش اين خودمشغولي، افراد زماني براي ارتباطات واقعي ندارند، چنانكه امروزه نه تنها صلة ارحام، ارتباطات خانوادگي، ارتباط با همسايگان و… به شدت كاهش يافته است؛ بلكه درون خانواده نيز، افراد با وسایل ارتباطي فوق سرگرم اند و كم تر فرصتي براي دور هم بودن مي يابند.

افزون بر اين، شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در به حداقل رساندن دوستیهای واقعی دارند. دوستی در دنیای واقعی، می‌تواند عاملی برای کنترل آدمها باشد و دوستان واقعی نقش هدایتگری و مشاوره داشته باشند؛ چون بر روند زندگی دیگران نظارت دارند؛ اما در دنیای مجازی چنین نظارتی وجود ندارد و دوستیها در خلأ شکل می‌گیرد.

۴. علم و تفكر

متأسفانه فضاي مجازي و انفجار اطلاعات به گونه اي است كه قدرت تفكر افراد را پايين آورده، هجوم پيامها و اطلاعات، زماني براي تفكر و تحليل آنها باقي نمي گذارد. حجم وسيع پيامها، بي فایده يا كم فايده بودن غالب اطلاعات تبادل شده و جذابيت بحث و جدل در موضوعات گوناگون، فرصت انديشه را از جوامع گرفته است.

۵. سلامت روح و روان

انزواطلبي و گاه افسردگي، از جمله مهم ترين پيامدهاي فضاي مجازي است. مرد يا زني كه در شبكه هاي مجازي حضور مستمر دارد، كم تر به اطرافيان و محيط خانواده توجه دارد و در حقيقت به روح و روان خود و اعضاي خانواده آسيب مي رساند. اين آسيب به اختلاف و مشاجره مي انجامد و روح و روان تمامي اعضاي خانواده را تحت الشعاع قرار مي دهد.

افزون بر این، اختلاف اندازی قومی و نژادی، ایجاد شبهه در مباحث اعتقادی، ترور، جاسوسی، خیانت، تنوع طلبی جنسی و احساسی و دادن اخبار متضاد و ایجاد تردید، از مهم ترین اهداف شبکه های به ظاهر اجتماعی و اپراتورهاي صهيونيستي است.

نسل سوم و چهارم تلفن همراه

در پايان اين قسمت، مناسب است مروري بر پيامدهاي نسل سوم و چهارم تلفن همراه داشته باشيم. چنانكه بيان شد، تلفن همراه وسيله اي مهم و كارآمد براي ارتباطات به شمار مي رود و افزوده شدن اينترنت نيز برخي از نيازهاي مردم را برآورده مي سازد؛ اما افزوده شدن نسل سوم، سرعت اينترنت تلفن همراه را تا ۲ مگابیت بر ثانیه افزايش داد. اين روند به اينجا نيز پايان نپذيرفت؛ بلكه نسل چهارم تلفن همراه نيز بر آن افزوده شد تا سرعتی بالغ بر ۲۰ مگابیت بر ثانیه را ارائه دهد. اين سرعت فوق العاده براي وسيله اي كه در هر مكان و هر زمان در دسترس كودكان، نوجوانان و جوانان قرار دارد، دانلود فيلمها و عکسهاي مستهجن را آسان تر كرده، بازيهاي آنلايني را كه با هدف سست كردن نظام اعتقادي شان ساخته شده است، سهل تر نموده. اين در حالي است كه تا قبل از راه اندازي نسل سوم، به علت پايين بودن سرعت اينترنت، كم تر فيلمي بر روي تلفن همراه به صورت بر خط قابل مشاهده بود. اين سرعت بالا در حالي به اينترنت بين الملل ارائه شد كه ۹۸% نيازهاي واقعي مردم، مربوط به سايتهاي داخلي مانند: بانك، دانشگاه، امور اداري و دولت الكترونيك، آموزشهاي مجازي، برنامه هاي ارتباطي، صندوق پست الكترونيك و… است.

با چنين رويكردي در نسل سوم و چهارم تلفن همراه، اين سؤال به ذهن مي رسد كه چنين سرعتي كه امروزه در اختيار همگان است، چه توجيهي دارد؟ آيا با گسترش نسل سوم و چهارم، بر علم و فرهنگ نوجوانان و جوانان افزوده خواهد شد؟ يا مفاسد اخلاقي در جامعه گسترش مي يابد؟ آيا امكان دانلود فيلمهای مستهجن توسط برخي اپراتورهاي تلفن همراه توسط كودكان و نوجوانان ظرف كم تر از يك دقيقه، زنگ خطر نيست؟ بر فرض امكان فيلترينگ اينترنت تلفن همراه، آيا فيلترشكنهاي رايگان قابل دسترس فرزندان ما نيست؟

متأسفانه به خلاف گذشته كه مردم با آگاهي از نقشة شوم استعمارگران در مقابل آنان مي ايستادند، در مورد نسل سوم و چهارم كه در كنار مزاياي اندك، خسارات جبران ناپذيري را به جوانان و نوجوانان ما وارد مي آورد و با امكانات اپراتورهايي همچون: وايبر، تلگرام، واتساپ و… تمامي اطلاعات شخصي و اجتماعي خانواده ها و جامعه در اختيار دشمنان قرار مي گيرد، نه تنها سكوت كرده؛ بلكه با آن همراهي مي كنند.

لازم به ذكر است که ما مخالف نسل سوم و چهارم نيستيم؛ اما معتقديم اين نسل زیر پوشش سايتهاي داخلي و حمايتهاي خارجي، زمینة گسترش مفاسد اخلاقي و استحالة فرهنگي و اجتماعي را فراهم کرده است. به هر صورت، ورود بدون برنامة اين پديده در كنار برخورد انفعالي و عدم اطلاع رساني در زمان مناسب به جامعه و راه اندازي آن بدون ارائة پيوست فرهنگي و بر خلاف قوانين شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي فضای مجازي، آسيبهاي پيش گفته در بحث موتورهاي جستجو، بازيها و برنامه هاي ارتباطي را صد چندان مي كند.

رسانه ها و شبکه های به ظاهر اجتماعی در عصر حاضر، در حال رشد و گسترش عجیبی هستند و هر كدام با انواع فيلمها و عكسها و اخبار مختلف، در صدد جذب كاربران بيش تري هستند. گرچه اين شبكه ها با انگيزه هاي مختلفي راه اندازي مي شوند؛ اما به طور كلي اين شبكه ها به دو گروه تقسيم مي شوند:

برخي از اين شبكه ها داراي محتواي سالم و به دور از آلودگيهاي اخلاقي هستند[۲۴] و برخي تنها به دنبال جذب كاربران جديدند؛ گرچه محتواي سالم و غير سالم براي مديران اين شبكه ها ظاهراً تأثيري ندارد؛ اما در جهت دهي كاربران به سوي مفاسد اخلاقي يا اهداف خاص سياسي رغبت بيش تري دارند.

ادامه دارد… .

_______________________________________

[۱]. شبكه ‏هاي اجتماعي حقيقي، شبكه ‏هاي مستحكم و قوي همچون مسجد، بسيج، خانواده، اقوام و… مي‏ باشند.

[۲]. بيانات رهبر معظم انقلاب در اجتماع بزرگ مردم اراك‏، مورخ۲۴/۰۸/۱۳۷۹٫

[۳]. پايگاه اطلاع‏رساني حوزه، به نقل از حمید شهریاری (رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و عضو شورای عالی فضای مجازی(

[۴]. نساء / ۲۷٫

[۵]. يوسف / ۱۲٫

[۶]. clash of clans.

[۷]. .god of war

[۸]. . dante in ferno

[۹]. . pay day2

[۱۰]. . gta V

[۱۱]. . witcher

[۱۲]. قسمت آنلاين كال آف ديوتي و بسياري از بازيهاي اين چنيني.

[۱۳]. بتلفيد ۳٫

[۱۴]. ر.ك: افسانه ‏هاي حشاشين فرهاد دفتری، فریدون بدره‏ای، نشر فرزان روز، تهران، ۱۳۷۶ ش.

[۱۵]. بنا بر آمارها، از میان بیش از ۲۰ میلیون کاربر بازیها، ۶۰ درصد پسران و ۴۰ درصد دختران؛ یعنی ۱۲ میلیون پسر و ۸ میلیون دختر به طور متوسط حدود ۲ ساعت از زمان خود را به بازیهای رایانه ‏ای اختصاص می‌دهند. آخرین آمار‌های منتشره از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانه‏ای، حاکی از آن است که در حال حاضر، ۱۸ تا ۲۰ میلیون کاربر ایرانی، بخش قابل توجهی از اوقات فراغت خود را با رایانه و بازیهای رایانه‌ای سپری می‌کنند. (كيهان، مورخ۱۱/۳/۹۴٫)

[۱۶]. به نظر مي‏رسد نامگذاري اين برنامه ‏ها به شبكه اجتماعي نمي‏ تواند مبناي صحيحي داشته باشد؛ چراكه این برنامه‏ ها بيش از آنكه سمت و سوي اجتماعي داشته باشند، مسير ضد اجتماعي را طي مي‏ كنند. به عنوان نمونه افزون بر میهمانيها – كه میهمانها كم‏تر با هم صحبت مي‏ كنند و بيش‏تر مشغول بررسي و ملاحظه شبكه‏ هاي به اصطلاح اجتماعي هستند – ميزان تعامل و گفتگوهاي درون خانواده نيز كاهش يافته است و به طور كلي افراد رو به انزواطلبي و تفرّد آورده ‏اند. به همين علت، كاركرد اين برنامه ‏ها ضد اجتماعی بوده، نه اجتماعی.

[۱۷]. وايبر شبكه ‏ای اسرائيلي است كه پايگاه آن نيز در اسرائيل می‏ باشد. ۲۰۰ ميليون كاربر دارد كه ۲۱ ميليون آنها ايراني هستند.

[۱۸]. واتس آپ ۹۰۰ ميليون كاربر دارد كه به خاطر كاربران زياد، فيس بوك آن را به ۱۹ ميليارد دلار خريداري كرد.

[۱۹]. استفاده كنندگان از اپراتورهايي همچون وايبر، به راحتي تمام اطلاعات شخصي خويش را در اختيار دشمنان قرار مي‏ دهند.

[۲۰]. پایگاه اطلاع رساني راه دانا به آدرس : www.dana.ir

[۲۱]. طبق برخي آمارها، در كشور ایران بالاي ۲۷ ميليون نفر از تلفنهاي هوشمند استفاده مي‏كنند.

[۲۲]. ديتا مايتينگ يا داده كاوي.

[۲۳]. خبرگزاری رجا، بخش اقتصادي، ۲۸ مهرماه ۱۳۹۳ش.

[۲۴]. مثل افسران و بيسفود.

منبع : ماهنامه مبلغان شماره ۱۹۸ص ۷۷

پاسخ دهید

دیدگاه شما


 
     
 

© تمامی حقوق برای مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) است و هرگونه کپی برداری خلاف قوانین می باشد.
http://www.fatematazahrakh.ir
کانال تلگرام